چطوري ؟

چطوري ؟

چطوري ؟

دستكش لاتكس چيست و تفاوت آن با نيتريل و وينيل چيست؟

استفاده از دستكش در شرايط امروز كه با بيماري كرونا مواجه ايم بسيار اهميت دارد. البته پوشيدن هر نوع و چنس دستكشي در جلوگيري از ابتلا به كرونا مفيد نيست. به عنوان مثال استفاده از دستكش هاي نخي نمي تواند مانع انتقال بيماري شود؛ ولي دستكش هاي پزشكي مثل دستكش لاتكس دندانه دار قابليت شستشو دارد و در برابر انتقال بيماري مقاوم مي باشد. اين دستكش هاي جراحي بدون پودر را مي توان با محلول ضدعفوني كننده مثل الكل طبي، اتانول و ايزوپوپيل بارها شست و استفاده كرد. براي محافظت از دست هاي خود در برابر هر نوع آلودگي توصيه مي شود از انواع دستكش هاي يكبار مصرف لاتكس، نيتريل و وينيل استفاده كنيد.

دستكش لاتكس چيست؟
دستكش لاتكس نوعي دستكش جراحي بدون پودر است كه از دست ها در محيط هاي بيمارستاني در مقابل ميكروب ها و آلودگي ها محافظت مي نمايد. در حقيقت لاتكس، ماده اي شيري رنگي است كه از درخت Hevea Brasiliensis بدست مي آيد و قدمت استفاده از اين نوع دستكش ها به سال 1889 ميلادي مي رسد.

انواع مدل هاي دستكش پزشكي لاتكس شامل دستكش جراحي، دستكش وينيل، دستكش نيتريل است و در ميان اين مدل ها، دستكش نيتريل SPA مالزي از محبوب ترين دستكش هاي لاتكس به شمار مي روند. اين دستكش هاي جراحي توسط فروشگاه هاي معتبر به صورت آنلاين و فيزيكي در دسترس مصرف كننده قرار مي گيرند.

روش هاي متفاوتي مثل استفاده از پودرهاي مختلف و خيس كردن براي پوشيدن راحت تر دستكش هاي لاتكس وجود دارد. پودرهاي مورد استفاده شامل كربنات كلسيم، پودر تالك، تركيبي از تالك، هاگ و پودر ليكاپديم مي باشد. در سال 1974 توليد كنندگا دستكش لاتكس نوعي پودر ناشي از آرد ذرت را براي استفاده از اين نوع دستكش در صنعت بهداشت به كار گرفتند. براي اولين بار از اين پودر در دستكش هاي لاتكس پزشكي استفاده شد و بنابراين توليد اين دستكش در دو نوع پودري و دستكش جراحي بدون پودر صورت گرفت.

شرايط نگهداري دستكش هاي لاتكس چگونه است؟


دستكش هاي لاتكس نوعي دستكش پزشكي است براي اينكه اين محصول بتواند طول عمر مفيدي داشته باشد بايد در شرايط داراي ويژگي هاي زير نگهداري شود.

در محيط خشك نگهداري شود
به دور از نور مستقيم آفتاب و حرارت
در محيطي با بازه دمايي ۱۵ تا ۳۵ درجه سانتي گراد
انواع دستكش پزشكي يكبار مصرف
دستكش هاي يك بار مصرفي كه در محيط هاي آلوده و بيمارستاني توسط پزشكان و جراحان مورد استفاده قرار مي گيرد به شرح زير است.

1. دستكش هاي لاتكس
دستكش هاي لاتكس اوليه شكل متفاوتي با دستكش لاتكس امروزي داشتند؛ به طوري كه امروزه مواد و تكنولوژي استفاده شده در ساخت اين نوع دستكش سبب كيفيت بالايي در آن ها شده است. برخي از افراد در صورت پوشيدن اين دو دستكش ها دچار حساسيت پوستي مي شوند؛ ولي دستكش لاتكس هنگام كار احساس راحتي به فرد مي دهد كه وجود حساسيت آن را كمرنگ مي كند. همچنين اين نوع دستكش پزشكي مقاومت و انعطاف پذيري بالايي دارد.

در ابتدا براي ساخت انواع دستكش هاي پزشكي لاتكس از ليكاپديوم كه ماده اي روان كننده بود به كار مي رفت. بعد از گذشت سال ضرر اين ماده مشخص شد و استفاده از آن در توليد دستكش لاتكس ممنوع شد. همچنين پودرتالكم ميز به عنوان روان كننده غيرقابل جذب بوسيله پوست در توليد اين نوع دستكش كاربرد داشت كه سبب بروز التهاب گرانوما و تحريك ايمني بدن مي شد.

2. دستكش هاي نيتريل
اين نوع دستكش در مقايسه با ساير مدل هاي دستكش هاي يكبار مصرف وزن بيشتري داشته و ضخامت بالايي دارد. بيشترين مورد استفاده دستكش نيتريل در آزمايشگاه ها مي باشد؛ زيرا وجود عاج هاي روي دستكش سطحي سخت ايجاد مي كند و مانع ليز خوردن اجسام از دست مي شوند. اين نوع دستكش در رنگ هاي مختلفي در بازار وجود دارد و نوع مشكي آن مخصوص آرايشگاه ها و سالن هاي زيبايي است و نسبت به دستكش هاي ساير رنگ ها از ضخامت خوبي برخودار است.

در سال 1990 دستكش نيتريل توانستجايگزين دستكش لاتكس شود و يك محصول بي نقص براي استفاده افراد حساس به لاتكس شود. دستكش نيتريل حاصل موادي چون اكرايل، نيتريل و بوتادين موونومر است كه درمقايسه با لاتكس مقاومت بيشتري دارند. تركيب ضد آلرژي به كار رفته در ساخت دستكش نيتريل سبب منعطف تر شدن دستكش لاتكس شده و از مقاومت بيشتري در برابر مواد شيميايي و پارگي دارد. اين نوع دستكش يكبار مصرف عمر مفيد طولاني تري نسبت به ساير دستكش ها داشته و در مقايسه با دستكش وينيل از چسبناكي بيشتري برخودار است.

3. دستكش هاي وينيل
دستكش وينيل در مقايسه با دو مدل دستكش لاتكس و نيتريل داراي كيفيت بالاتر و قيمت مناسب تري است. اين نوع دستكش در حوزه پزشكي و غير پزشكي كاربرد دارد و ضخامت بسيار كم آن سبب شده دست از زير آن ديده شود. همچنين دستكش وينيل وزن و قدرت كشساني كمي دارد.

در ساخت دستكش وينيل از ماده مصنوعي پلي وينيل كربنات استفاده مي شود كه داراي كشساني بيشتري نسبت به دستكش هاي ديگر دارد. اين نوع دستكش از نظر اقتصادي نسبت به دستكش هاي لاتكس مقرون به صرفه تر مي باشد. كاربرد دستكش وينيل چند منظوره است به اين معنا كه در كارهايي كه دقت لمسي نياز نيست استفاده فراوان دارد. اين نوع دستكش پزشكي ضخامت بيشتري در مقايسه با دستكش لاتكس داشته و گشتادتر است. مقاومت دستكش وينيل در مقابل اسيدها، مواد قليايي و الكل ها بسيار بالا است.

4. دستكش هاي جراحي
اين نوع دستكش ها براي جراحي و كار در اتاق عمل مورد استفاده قرار مي گيرد. مي توان به طور كامل اين دستكش را استريل و بسته بندي نمود.

مقايسه دستكش لاتكس وينيل و نيتريل


در ساخت دستكش هايي كه در جراحي كاربرد دارند از لاتكس طبيعي و مصنوعي استفاده مي شود. از ويژگي هاي مهم دستكش هاي لاتكس مقاومت و حالت كشساني بالاي آن ها است. همچنين اين دستكش ها ضخامت كمي دارند كه سبب مي شود لمس كردن اجزا و ابزار توسط پزشك سريع و راحت انجام پذيرد. دستكش هاي لاتكس يا پزشكي در دو نوع دستكش لاتكس جراحي بدون پودر و پودري توليد مي شود. نوع بدون پودر آن در محيط هاي غير بيمارستاني مثل آرايشگاه، رستوان و خط توليد خانگي كاربرد دارد و دستكش لاتكس پودري براي استفاده در درمانگاه ها، مطب و دندانپزشكي به كار مي رود.

ابداع دستكش وينيل و دستكش نيتريل جايگزين مناسبي براي دستكش هاي لاتكس است كه مي تواند براي بسياري از افراد حساسيت هاي پوستي را به همراه آورد. دستكش هاي وينيل قابليت كاهش آلرژي و حساسيت را دارند و از ماده اي مصنوعي وينيل كلرات ساخته مي شوند. مواد اوليه مورد استفاده در ساخت دستكش وينيل باعث افزايش كشساني اين محصولات شده و در بسياري از كارهاي عمومي مانند تميزكاري و نظافت، مونتاژ قطعات، آزمايشگاه‌ها و آشپزي مي توان از آن ها استفاده كرد.

دستكش هاي نيتريل نيز نسبت به دستكش هاي لاتكس داراي انعطاف پذيري و كسشاني بالايي بوده و خاصيت ضد آلرژي دارند. كاربرد اين نوع دستكش هاي يكبار مصرف در آزمايشگاه ها است كه افراد با مواد شيميايي و اسيدي سر وكار دارند. دستكش نيتريل در مقايسه با دستكش وينيل استحكام بيشتري در مقابل پارگي دارد و ويژگي هاي نرم و سبكي و داشتن حالت چسبناك سبب شده هنگام استفاده از آن مصرف كننده داراي آزادي و راحتي بيشتري باشد. در ساخت دستكش يكبار مصرف نيتريل از مواد اكريلو و بوتادين استفاده شده است.

فروش دستكش لاتكس
دستكش هاي لاتكس كه در انواع مختلف پودردار، كم پودر و بدون پودر و در اندازه هاي S، M و L (كوچك، متوسط و بزرگ) ساخته مي شود در برندهاي معتبر و مختلف از طريق فروشگاه ها عرضه مي گردد. فروش مدل هاي مختلف دستكش يكبار مصرف به صورت عمده و تكي در بازار موجود است و براي كاربردهاي گوناگون مي توان از اين دستكش ها استفاده كرد.

از پرمصرف ترين محصولات در حوزه پزشكي، داروخانه اي و داندانپزشكي همين دستكش هاي لاتكس مي باشد. همچنين از نوع بدون پودر اين دستكش ها مي توان در مكان هاي ديگري مانند رستوران ها، توليدي هاي مواد شيميايي و آزمايشگاه ها استفاده كرد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۶:۲۷:۴۷ | نویسنده : چطور | نظرات (0)نظرات (0)
[ ۱ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By viablog.ir:.