چطوری ؟

چطوری ؟

چطوری ؟

دستکش لاتکس چیست و تفاوت آن با نیتریل و وینیل چیست؟

استفاده از دستکش در شرایط امروز که با بیماری کرونا مواجه ایم بسیار اهمیت دارد. البته پوشیدن هر نوع و چنس دستکشی در جلوگیری از ابتلا به کرونا مفید نیست. به عنوان مثال استفاده از دستکش های نخی نمی تواند مانع انتقال بیماری شود؛ ولی دستکش های پزشکی مثل دستکش لاتکس دندانه دار قابلیت شستشو دارد و در برابر انتقال بیماری مقاوم می باشد. این دستکش های جراحی بدون پودر را می توان با محلول ضدعفونی کننده مثل الکل طبی، اتانول و ایزوپوپیل بارها شست و استفاده کرد. برای محافظت از دست های خود در برابر هر نوع آلودگی توصیه می شود از انواع دستکش های یکبار مصرف لاتکس، نیتریل و وینیل استفاده کنید.

دستکش لاتکس چیست؟
دستکش لاتکس نوعی دستکش جراحی بدون پودر است که از دست ها در محیط های بیمارستانی در مقابل میکروب ها و آلودگی ها محافظت می نماید. در حقیقت لاتکس، ماده ای شیری رنگی است که از درخت Hevea Brasiliensis بدست می آید و قدمت استفاده از این نوع دستکش ها به سال 1889 میلادی می رسد.

انواع مدل های دستکش پزشکی لاتکس شامل دستکش جراحی، دستکش وینیل، دستکش نیتریل است و در میان این مدل ها، دستکش نیتریل SPA مالزی از محبوب ترین دستکش های لاتکس به شمار می روند. این دستکش های جراحی توسط فروشگاه های معتبر به صورت آنلاین و فیزیکی در دسترس مصرف کننده قرار می گیرند.

روش های متفاوتی مثل استفاده از پودرهای مختلف و خیس کردن برای پوشیدن راحت تر دستکش های لاتکس وجود دارد. پودرهای مورد استفاده شامل کربنات کلسیم، پودر تالک، ترکیبی از تالک، هاگ و پودر لیکاپدیم می باشد. در سال 1974 تولید کنندگا دستکش لاتکس نوعی پودر ناشی از آرد ذرت را برای استفاده از این نوع دستکش در صنعت بهداشت به کار گرفتند. برای اولین بار از این پودر در دستکش های لاتکس پزشکی استفاده شد و بنابراین تولید این دستکش در دو نوع پودری و دستکش جراحی بدون پودر صورت گرفت.

شرایط نگهداری دستکش های لاتکس چگونه است؟


دستکش های لاتکس نوعی دستکش پزشکی است برای اینکه این محصول بتواند طول عمر مفیدی داشته باشد باید در شرایط دارای ویژگی های زیر نگهداری شود.

در محیط خشک نگهداری شود
به دور از نور مستقیم آفتاب و حرارت
در محیطی با بازه دمایی ۱۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد
انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف
دستکش های یک بار مصرفی که در محیط های آلوده و بیمارستانی توسط پزشکان و جراحان مورد استفاده قرار می گیرد به شرح زیر است.

1. دستکش های لاتکس
دستکش های لاتکس اولیه شکل متفاوتی با دستکش لاتکس امروزی داشتند؛ به طوری که امروزه مواد و تکنولوژی استفاده شده در ساخت این نوع دستکش سبب کیفیت بالایی در آن ها شده است. برخی از افراد در صورت پوشیدن این دو دستکش ها دچار حساسیت پوستی می شوند؛ ولی دستکش لاتکس هنگام کار احساس راحتی به فرد می دهد که وجود حساسیت آن را کمرنگ می کند. همچنین این نوع دستکش پزشکی مقاومت و انعطاف پذیری بالایی دارد.

در ابتدا برای ساخت انواع دستکش های پزشکی لاتکس از لیکاپدیوم که ماده ای روان کننده بود به کار می رفت. بعد از گذشت سال ضرر این ماده مشخص شد و استفاده از آن در تولید دستکش لاتکس ممنوع شد. همچنین پودرتالکم میز به عنوان روان کننده غیرقابل جذب بوسیله پوست در تولید این نوع دستکش کاربرد داشت که سبب بروز التهاب گرانوما و تحریک ایمنی بدن می شد.

2. دستکش های نیتریل
این نوع دستکش در مقایسه با سایر مدل های دستکش های یکبار مصرف وزن بیشتری داشته و ضخامت بالایی دارد. بیشترین مورد استفاده دستکش نیتریل در آزمایشگاه ها می باشد؛ زیرا وجود عاج های روی دستکش سطحی سخت ایجاد می کند و مانع لیز خوردن اجسام از دست می شوند. این نوع دستکش در رنگ های مختلفی در بازار وجود دارد و نوع مشکی آن مخصوص آرایشگاه ها و سالن های زیبایی است و نسبت به دستکش های سایر رنگ ها از ضخامت خوبی برخودار است.

در سال 1990 دستکش نیتریل توانستجایگزین دستکش لاتکس شود و یک محصول بی نقص برای استفاده افراد حساس به لاتکس شود. دستکش نیتریل حاصل موادی چون اکرایل، نیتریل و بوتادین موونومر است که درمقایسه با لاتکس مقاومت بیشتری دارند. ترکیب ضد آلرژی به کار رفته در ساخت دستکش نیتریل سبب منعطف تر شدن دستکش لاتکس شده و از مقاومت بیشتری در برابر مواد شیمیایی و پارگی دارد. این نوع دستکش یکبار مصرف عمر مفید طولانی تری نسبت به سایر دستکش ها داشته و در مقایسه با دستکش وینیل از چسبناکی بیشتری برخودار است.

3. دستکش های وینیل
دستکش وینیل در مقایسه با دو مدل دستکش لاتکس و نیتریل دارای کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تری است. این نوع دستکش در حوزه پزشکی و غیر پزشکی کاربرد دارد و ضخامت بسیار کم آن سبب شده دست از زیر آن دیده شود. همچنین دستکش وینیل وزن و قدرت کشسانی کمی دارد.

در ساخت دستکش وینیل از ماده مصنوعی پلی وینیل کربنات استفاده می شود که دارای کشسانی بیشتری نسبت به دستکش های دیگر دارد. این نوع دستکش از نظر اقتصادی نسبت به دستکش های لاتکس مقرون به صرفه تر می باشد. کاربرد دستکش وینیل چند منظوره است به این معنا که در کارهایی که دقت لمسی نیاز نیست استفاده فراوان دارد. این نوع دستکش پزشکی ضخامت بیشتری در مقایسه با دستکش لاتکس داشته و گشتادتر است. مقاومت دستکش وینیل در مقابل اسیدها، مواد قلیایی و الکل ها بسیار بالا است.

4. دستکش های جراحی
این نوع دستکش ها برای جراحی و کار در اتاق عمل مورد استفاده قرار می گیرد. می توان به طور کامل این دستکش را استریل و بسته بندی نمود.

مقایسه دستکش لاتکس وینیل و نیتریل


در ساخت دستکش هایی که در جراحی کاربرد دارند از لاتکس طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. از ویژگی های مهم دستکش های لاتکس مقاومت و حالت کشسانی بالای آن ها است. همچنین این دستکش ها ضخامت کمی دارند که سبب می شود لمس کردن اجزا و ابزار توسط پزشک سریع و راحت انجام پذیرد. دستکش های لاتکس یا پزشکی در دو نوع دستکش لاتکس جراحی بدون پودر و پودری تولید می شود. نوع بدون پودر آن در محیط های غیر بیمارستانی مثل آرایشگاه، رستوان و خط تولید خانگی کاربرد دارد و دستکش لاتکس پودری برای استفاده در درمانگاه ها، مطب و دندانپزشکی به کار می رود.

ابداع دستکش وینیل و دستکش نیتریل جایگزین مناسبی برای دستکش های لاتکس است که می تواند برای بسیاری از افراد حساسیت های پوستی را به همراه آورد. دستکش های وینیل قابلیت کاهش آلرژی و حساسیت را دارند و از ماده ای مصنوعی وینیل کلرات ساخته می شوند. مواد اولیه مورد استفاده در ساخت دستکش وینیل باعث افزایش کشسانی این محصولات شده و در بسیاری از کارهای عمومی مانند تمیزکاری و نظافت، مونتاژ قطعات، آزمایشگاه‌ها و آشپزی می توان از آن ها استفاده کرد.

دستکش های نیتریل نیز نسبت به دستکش های لاتکس دارای انعطاف پذیری و کسشانی بالایی بوده و خاصیت ضد آلرژی دارند. کاربرد این نوع دستکش های یکبار مصرف در آزمایشگاه ها است که افراد با مواد شیمیایی و اسیدی سر وکار دارند. دستکش نیتریل در مقایسه با دستکش وینیل استحکام بیشتری در مقابل پارگی دارد و ویژگی های نرم و سبکی و داشتن حالت چسبناک سبب شده هنگام استفاده از آن مصرف کننده دارای آزادی و راحتی بیشتری باشد. در ساخت دستکش یکبار مصرف نیتریل از مواد اکریلو و بوتادین استفاده شده است.

فروش دستکش لاتکس
دستکش های لاتکس که در انواع مختلف پودردار، کم پودر و بدون پودر و در اندازه های S، M و L (کوچک، متوسط و بزرگ) ساخته می شود در برندهای معتبر و مختلف از طریق فروشگاه ها عرضه می گردد. فروش مدل های مختلف دستکش یکبار مصرف به صورت عمده و تکی در بازار موجود است و برای کاربردهای گوناگون می توان از این دستکش ها استفاده کرد.

از پرمصرف ترین محصولات در حوزه پزشکی، داروخانه ای و داندانپزشکی همین دستکش های لاتکس می باشد. همچنین از نوع بدون پودر این دستکش ها می توان در مکان های دیگری مانند رستوران ها، تولیدی های مواد شیمیایی و آزمایشگاه ها استفاده کرد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۶:۲۷:۴۷ | نویسنده : چطور | نظرات (0)نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By viablog.ir:.